Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΓΛΩΣΣΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΣΗ

Χρησιμοποιήστε ένα καθρέφτη για αυτή και για όλες τις γλωσσικές ασκήσεις, για να βλέπετε και ελέγχετε αν η στάση του σώματός σας είναι η κατάλληλη. 
1. Κονσερβοποιημένα φαγητά. 
Ενθαρρύνετε τον ασθενή να μασήσει κονσερβοποιημένα σκληρά φαγητά, μαζί με τα μαλακά και πολτοποιημένα φαγητά. Συμβουλέψτε τον ασθενή να αποφεύγει την κατανάλωση υγρών κατά τη διάρκεια των γευμάτων, για να βοηθηθεί η γλωσσική διαχείριση των βλωμών, αντί μιας απορρόφησης ή κατάποσης μιας μπουκιά του φαγητού όταν πίνει υγρά. 
2. Στεγνή- ξηρή κατάποση
Όταν ο ασθενής είναι ικανός να κρατήσει την άκρη της γλώσσας στην κορυφογραμμή των φατνίων  για περίπου 30 δευτερόλεπτα, προετοιμάστε τον για στεγνή κατάποση όπως ακολουθεί.
Τα χείλη συμμετέχουν με χαμόγελο
Τα δόντια είναι εντελώς κλειστά
Τοποθετήστε την άκρη της γλώσσας στην κορυφογραμμή των φατνίων
Υποθέστε ότι η άκρη της γλώσσας είναι ένα καλαμάκι που ρουφάει το σίελο.
Αμέσως γίνεται κατάποση κρατώντας την άκρη της γλώσσας τοποθετημένη στην κορυφογραμμή των φατνίων.
Θυμίστε στον ασθενή να κρατήσει τη γλώσσα του στην κορυφογραμμή, τα δόντια του σφιχτά, και τα χείλη να συμμετέχουν κατά τη διάρκεια της ολοκλήρωσης των ασκήσεων. Κάθε κίνηση της γλώσσας από τα φατνία ή το τρέμουλο του χείλους και/ ή το κλείσιμο των χειλιών είναι λανθασμένα και πρέπει να σταθεροποιηθούν για την ανάπτυξη μιας φυσιολογικής κατάποσης. 
3. Χτύπημα της γλώσσας
Ο ασθενής χτυπάει τη γλώσσα του στη σκληρή υπερώα κάνοντας δυνατό ήχο. Στη συνέχεια γίνεται αναρρόφηση με τη γλώσσα σαν να ρουφάει από ένα καλαμάκι. Κατόπιν, τραβάει τη γλώσσα του προς τα κάτω, δυνατά, κάνοντας πάλι θόρυβο. Επαναλαμβάνει για 30 δευτερόλεπτα σε 1 λεπτό. Έπειτα ο ασθενής προσπαθεί να χτυπήσει τη γλώσσα του με σφιγμένα δόντια και σταθερή γνάθο. Επαναλαμβάνει για 30 δευτερόλεπτα σε 1 λεπτό για :
a. Μέση ανύψωση ης γλώσσας
b. Διατήρηση τω βλωμών 
c. Διεύρυνση 
d. Διέλευση κατά την κατάποση. 
Σημείωση: Αυτή η άσκηση πρέπει να γίνεται με την άκρη της γλώσσας μόνα για την ενδυνάμωσή της.   
4. Κοίλωμα της γλώσσας
Για να αναπτυχθεί η bowl- like θέση της γλώσσας (η θέση που μπορεί να πάρει η γλώσσα, σχηματίζοντας μια λακκούβα που χωράει ένα βώλο), πιέστε ελαφρά πάνω στο μπροστινό μέρος της κορυφής της γλώσσας του ασθενή. Αυτό θα δημιουργήσει εσοχές ή ένα κοίλωμα στη γλώσσα. Τοποθετήστε ένα Cheerio στο σημείο αυτό και προετοιμάστε τον ασθενή λέγοντας: «Κάνε τη γλώσσα σου σαν να έχει μια λακκούβα, για να κρατήσεις το Cheerio». Μετά ο ασθενής μπορεί να μασήσει και να καταπιεί το Cheerio. Στη συνέχεια πάρτε ένα Cheerio, μπισκότο, γλωσσοπίεστρο ή οδοντόβουρτσα και μαλακά τρίψτε τις πλευρές της γλώσσας, ενώ ενθαρρύνετε τον ασθενή «Κάνε τη γλώσσα σου να μοιάζει με λακκούβα». Ο ερεθισμός στα άκρα του κοιλώματος θα βοηθήσει στην αντίληψη των γλωσσικών άκρων και θα παρέχει απτικά αισθητηριακά ερεθίσματα. Ο ασθενής παραμένει σ’ αυτή τη θέση προς στιγμή, πριν μασήσει και καταπιεί. 
5. Αυλάκι με το γλωσσοπίεστρο (Tongue depressor groveν)
η περαιτέρω ανάπτυξη του σχηματισμού του κοιλώματος της γλώσσας κάνει τον ασθενή να προσπαθήσει να σχηματίσει ένα αυλάκι με τη γλώσσα του, τοποθετώντας ένα γλωσσοπίεστρο κάθετα, στη μέση της γλώσσας. Πρέπει να ζητήσετε από τον ασθενή να σηκώσει τις πλευρές της γλώσσας του. Ο ερεθισμός στα άκρα της γλώσσας όπως περιγράφηκε παραπάνω, θα προσδιορίσει τους στόχους του μυϊκού συστήματος και θα ενθαρρύνει τη γλωσσική ανύψωση και το γλωσσικό λύγισμα. Ζητήστε από τον ασθενή να φυσήξει ενώ αργά ανυψώνει την κορυφή της γλώσσας. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ο σχηματισμός ενός Bowl- like Κοιλώματος.
6. “K” γλωσσικό ερέθισμα
Ο ασθενής ανοίγει διάπλατα το στόμα του, σταθεροποιεί τη γνάθου του με ένα two finger wide block, αν είναι ανεκτό. Ζητήστε του να πει “K K K K K K K K” για να ερεθιστεί η αίσθηση στη μαλθακή υπερώα και να ανυψωθεί το πίσω μέρος της γλώσσας για τον σχηματισμό της κατάποσης. 
7. Μάσηση στεγνής γάζας  (dry gauze chew) 
Τυλίξτε σε ρολό μια γάζα και κρατήστε τη μια άκρη καθώς τη βάζετε στο στόμα του ασθενή. Τοποθετήστε τη στη μια πλευρά της γλώσσας για να τη σπρώξει ο ασθενής στα δόντια και να τη μασήσει. Αφήστε τον ασθενή να μασήσει για 15 δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια τοποθετήστε τη λωρίδα της γάζας πιο κοντά στη μέση της γλώσσας και επαναλάβετε την άσκηση. Μετά, ζητήστε από τον ασθενή να μεταφέρει τη γάζα στην άλλη πλευρά του στόματό του, χρησιμοποιώντας πλευρικότητας (lateralization) της γλώσσας. Αφήστε τον ασθενή να μασήσει για 15 δευτερόλεπτα. 
8. Μεταφορά της καραμέλας (Licorice stick Transfer)
Σταθερά κρατήστε μια καραμέλα, 3,5-5 εκατοστά περίπου μέσα από το στόμα του ασθενή. Αποφύγετε να τοποθετήσετε την καραμέλα πολύ πίσω στη στοματική κοιλότητα για να μην προκαλέσετε το αντανακλαστικό  του εμετού. Αυτή η άσκηση θα αυξήσει τη στοματική αίσθηση, το εύρος των κινήσεων της γλώσσας και την ταχύτητα της γλωσσικής κίνησης. Ο ασθενής ακολουθεί τις λεκτικές εντολές για να μετακινήσει την καραμέλα στις επιθυμητές θέσεις μέσα στο στόμα του. Αν υπάρχει κίνδυνος αναρρόφησης, υπενθυμίστε τον να φτύνει το σάλιο του ή το φαγητό. Αν η κατάποση είναι απαραίτητη, δώστε χρόνο στον ασθενή να καταπιεί. Αυτή η άσκηση βοηθάει στην ανάπτυξη της πλευρικής  γλωσσικής κίνησης, η οποία είναι απαραίτητη για το σχηματισμό του βλωμού, του στοματικού καθαρισμού και της μεταφοράς του βλωμού. 
9. απορρόφηση βρεγμένης γάζας (Moist Gauze suck)
Για τη βελτιώσει της ανύψωσης της γλώσσας και το σχηματισμό του βλωμού, βρέξτε 3 εκατοστά μιας γάζας με χυμό, και τοποθετήστε τη στη γλώσσα του ασθενή. Ζητήστε του να τοποθετήσει τη γλώσσα του στην κορυφογραμμή των φατνίων και να απορροφήσει το χυμό σε ένα μέρος, κρατώντας τη γλώσσας το ψηλά, και τον χυμό σε ένα μέρος όπου δεν χύνεται. Αυξήστε το χρόνο σε 5 δευτερόλεπτα. Εκτελέστε την άσκηση με το κεφάλι ελαφρώς σκυμμένο για να αποφευχθεί η αναρρόφηση. Ο ασθενής φτύνει το υγρό σε μια κούπα, ανάμεσα από κάθε άσκηση. Αυτή η άσκηση μπορεί επίσης να γίνει με κρύο ζελέ ή πουτίγκα, που είναι πιο παχύρρευστα, και αυξάνουν τη στοματική αίσθηση. Το ζελέ ή η πουτίγκα μπορούν να κινούνται μέσα στο στόμα του ασθενή, μέχρι να σχηματιστεί ένας βλωμός, πριν το φτύσουνε. 
10. Κατάποση βρεγμένης γάζας (Moist Gauze swallowing)
Η άσκηση είναι ίδια με την 9, με την πρόσθεση της κίνησης της γλώσσας από μπροστά προς τα πίσω. Υπενθυμίστε στον ασθενή να κρατήσει την κορυφή της γλώσσας του στην κορυφογραμμή των φατνίων. Ενθαρρύνετε τον ασθενή να κρατήσει το υγρό στη θέση που περιγράφηκε παραπάνω. Έπειτα, αφήστε τον να συμπιέσει το υγρό στο πίσω μέρος και να το καταπιεί κρατώντας το κεφάλι του σκυμμένο. Συνεχίστε  μια ξηρή κατάποση. 
Σε περίπτωση αναρρόφησης ζητήστε από τον ασθενή να βήξει και να φτύσει για να καθαριστεί η αναπνευστική οδός (air passageware). Έχετε τον εξοπλισμό αναρρόφησης έτοιμο, και σταματήστε την άσκηση αν είναι πιθανή η αναρρόφηση. 

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΕΙΕΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΧΕΙΛΙΩΝ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΧΕΙΛΙΩΝ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΧΑΜΟΓΕΛΟΥ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΦΙΛΙΟΥ (2)

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΦΙΛΙΟΥ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΟΥ ΕΡΕΘΙΣΜΟΥ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΡΙΝΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΠΑΘΗΤΙΚΑ ΤΡΑΒΗΓΜΑΤΑ - ΤΕΝΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (2)

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΠΑΘΗΤΙΚΑ ΤΡΑΒΗΓΜΑΤΑ - ΤΕΝΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 Διαβάστε επίσης το άρθρο ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ



Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου