Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

17 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟ SPECIAL ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ



Η επικοινωνία είναι θεμελιώδους σημασίας για την ανάπτυξη ενός παιδιού. Είναι στο επίκεντρο των σχέσεων - πώς μπορούμε να γνωρίσουμε ο ένας τον άλλον - και αυτό είναι απαραίτητο για τη μάθηση, το παιχνίδι και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Λοιπόν, τι συμβαίνει αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσκολίες στην επικοινωνία;

Οι παρακάτω συμβουλές για την ενθάρρυνση της επικοινωνίας έχουν δημιουργηθεί από τους γονείς των παιδιών και των ενηλίκων με ειδικές ανάγκες. Ελπίζουμε ότι θα τις βρείτε χρήσιμες, και μη διστάσετε να προσθέσετε τις δικές σας!

1. Σαμποτάζ

Συχνά κάνουμε τόσα πολλά για τα παιδιά μας, που δεν έχουν την ανάγκη ή την ευκαιρία να επικοινωνήσουν. Σε αυτό το σημείο ξεκινά το σαμποτάζ. Βάλτε τα παιχνίδια ή σημαντικά αντικείμενα σε ένα μέρος όπου το παιδί σας θα πρέπει να ρωτήσει ή να τα ζητήσει, ή ξεκινήστε ένα γεύμα χωρίς μαχαιροπίρουνα (και πάλι, έτσι ώστε να πρέπει να ρωτήσει). Βρείτε τρόπους να χειρίζονται τις καταστάσεις για να απαιτούν την επικοινωνία.

2. Δώστε επιλογές

3. Ξεκινήστε τη συνομιλία

Χρησιμοποιήστε ένα μικρό πινακάκι που μπορείτε να σχεδιάζετε και να σβήνετε. Σε αυτό θα σχεδιάσετε μια εικόνα μιας συγκεκριμένης δραστηριότητας που έχετε κάνει ή κάτι ενδιαφέρον που έχει συμβεί. Κάθε φορά που θα φεύγετε από το σπίτι υπενθυμίστε  στο παιδί σας δείχνοντάς του την εικόνα ότι θα πρέπει να μιλάει στους ανθρώπους που συναντά για την  εικόνα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ή, αν οι άνθρωποι έρχονται στο σπίτι του ζητήστε του να εξηγεί τι συνέβη.

4. Ένα βήμα πιο ψηλά

Μέσω του παιχνιδιού και της συνομιλίας η επικοινωνία είναι ευκολότερη γιατί έχετε άμεση οπτική επαφή, καθώς κάθεστε στο ίδιο επίπεδο με το παιδί.

5. Λέξεις - κλειδιά

Εάν το παιδί σας παρουσιάζει δυσκολία στην επικοινωνία, ζητήστε από τον θεραπευτή του/της μια λίστα με νέες λέξεις-κλειδιά που θα εισαχθούν στην θεραπεία την επόμενη φορά, για να εξασκηθείτε από κοινού, ώστε να βελτιωθεί η επικοινωνία του.

6. Αποφύγετε πάρα πολλές ερωτήσεις

Τα παιδιά μαθαίνουν πολλά λόγια από σχόλια όπως, «Κοιτά, ο σκύλος παίζει με μια μπάλα, είναι σαν μπάλα σου» και πολύ λιγότερο από πάρα πολλές ερωτήσεις ή απαιτήσεις του τύπου ,«Με τι παίζει ο σκύλος;» ή «Ποιος παίζει με την μπάλα;».

7. Δώστε έμφαση στις λέξεις-κλειδιά

8. Να είστε σαφής

Οι λογοθεραπευτές προτείνουν να δίνουμε σαφείς οδηγίες (κατ 'ανώτατο όριο δύο πληροφορίες) και να χρησιμοποιούμε αντικείμενα, σύμβολα, σημεία ή εικόνες για να υποστηρίξουμε τα λόγια μας.

9. Δώστε τους ένα λόγο για να μιλήσουν

Οι άνθρωποι χρειάζονται ένα λόγο για να επικοινωνήσουν.

10. Τραγουδήστε

Τραγούδια και ποιηματάκια είναι πολύ ελκυστικά για την εκμάθηση λέξεων-κλειδιών με ένα διασκεδαστικό τρόπο.

11. Δώστε μηνύματα

Μπορείτε να βάλετε κάποια αντικείμενα στις τσέπες των παιδιών σας έτσι ώστε, όταν τα ανακαλύψουν να ξεκινήσουν μια συζήτηση με ένα πρόσωπο που βρίσκεται κοντά τους.

12. Συνεχίστε να μιλάτε

Μπορείτε να επαναλαμβάνετε τα λόγια του παιδιού σας, έτσι ώστε να μάθει τη σωστή σύνταξη των προτάσεων.

13. Χρώμα στον κόσμο τους

Χρησιμοποιήστε τα αγαπημένα παιχνίδια του παιδιού σας για να του μάθετε τα χρώματα.

14. Υπερβολές

Οι υπερβολές στις εκφράσεις του προσώπου μας και στον τόνο της φωνής βοηθούν τα παιδιά να μας καταλάβουν.

15. Παρακίνηση

Το κλειδί για την επικοινωνία και τη μάθηση είναι το κίνητρο. Σκεφτείτε τι απολαμβάνει το παιδί σας και δώστε του κίνητρα γύρω από αυτό.

16. Επικοινωνία

Οι μαθητές με αυτισμό έχουν αγωνιστεί κοινωνικά επειδή δεν καταλαβαίνουν τις μεταφορές και τα στοιχεία του λόγου, για παράδειγμα, «Κάθε σύννεφο έχει μια ασημένια επένδυση». Το παιδί με αυτισμό θα σκεφτεί, «Ποιο σύννεφο;» «Πώς μπορεί ένα σύννεφο να έχει μια ασημένια επένδυση;» κλπ μέχρι να το καταλάβει, θα χάσει το υπόλοιπο της συνομιλίας. Μπορούμε τώρα να γράψουμε αυτά τα λόγια, όπως αυτά προκύπτουν και έχουν συνταχθεί σε ένα λεξικό νοημάτων τους. Με την τακτική μελέτη τους, θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν μία ή δύο μεταφορικές φράσεις.

17. Διασκεδάστε


Κάντε την επικοινωνία διασκέδαση. Αυτό είναι το καλύτερο κίνητρο για κάποιον να ακούσει και να επικοινωνήσει.








Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου