ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗΣ ΣΕ ΚΕ.Δ.Δ.Υ.


Το πρώτο βήμα για να διαπιστωθεί αν το παιδί σας έχει μαθησιακή δυσκολία είναι η διαδικασία ελέγχου. Ο έλεγχος για μαθησιακές δυσκολίες αρχίζει συνήθως όταν ένα παιδί έχει προβλήματα με ακαδημαϊκούς στόχους ή τη συμπεριφορά στο σχολείο.

Συνήθως, όταν ένα παιδί έχει δυσκολία να μάθει να διαβάζει, να γράφει, να εκτελεί τις μαθηματικές πράξεις, να κατανοεί τον προφορικό  λόγο, ή να εκφράζει τον εαυτό του, οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να είναι μια πιθανή αιτία.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η πρώτη επαφή ενός γονέα με την ειδική εκπαίδευση συμβαίνει όταν ένα παιδί δεν συμβαδίζει με τον ρυθμό της τάξης του. Συνήθως, οι γονείς παρατηρούν τα πρώτα σημάδια μιας μαθησιακής δυσκολίας και επικοινωνούν με το σχολείο για βοήθεια.

Σε περίπτωση εντοπισμού προβλήματος από εκπαιδευτικούς ή γονείς, αρχικά γίνεται προσπάθεια αντιμετώπισης από το σχολείο (ενδοσχολική), πάντα σε συνεργασία με την οικογένεια. Γίνεται ενημέρωση του διευθυντή, του συλλόγου διδασκόντων, του εκπαιδευτικού του τμήματος ένταξης (αν υπάρχει) με αναφορά από τον εκπαιδευτικό της τάξης των ενδείξεων, συζήτηση και κοινή αντιμετώπιση μέσα στη σχολική μονάδα.

Στη συνέχεια, το σχολείο απευθύνεται στον Σύμβουλο Γενικής Αγωγής. Με την αρωγή του Συμβούλου Γενικής Αγωγής σχεδιάζεται και εφαρμόζεται Βραχύχρονο Πρόγραμμα Παρέμβασης για μια περίοδο 4-8 εβδομάδων.

Αν μετά την υλοποίηση του προγράμματος, δεν επιτευχθεί βελτίωση του προβλήματος, καλείται ο Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής.

Στη συνέχεια, εάν κριθεί απαραίτητο, προτείνεται η παραπομπή και η αξιολόγηση από το ΚΕΔΔΥ. Για μαθητές που φοιτούν σε σχολεία γενικής αγωγής, θα πρέπει να έχουν εξαντληθεί όλες οι διαδικασίες παρέμβασης από το σχολείο.

Στα σχολεία που υπάρχει Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Ε.Δ.Ε.Α.Υ.), η παραπομπή στο ΚΕΔΔΥ γίνεται από την ΕΔΕΑΥ εφόσον έχουν προηγηθεί οι απαραίτητες ενέργειες και κριθεί απαραίτητο.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι οι γνωματεύσεις ιδιωτικών φορέων δεν έχουν ισχύ για τα δημόσια σχολεία και σε κάθε περίπτωση αν κάποιος ιδιώτης λογοθεραπευτής διαγνώσει κάποια μαθησιακή δυσκολία είναι αναγκαίο να καταφύγουν σε ΚΕΔΔΥ, ΙΠΔ που θα προτείνουν στα σχολεία και εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης των μαθητών. Οι γονείς μπορούν να καταθέσουν αίτηση για παραπομπή στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ., το οποίο στη συνέχεια ζητά από το σχολείο του μαθητή Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση που αφορά στη μαθησιακή επίδοση και συμπεριφορά του. Η Περιγραφική Παιδαγωγική Έκθεση αποστέλλεται υπηρεσιακώς στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και είναι εξαιρετικά πολύτιμη για τη διαγνωστική διαδικασία, καθώς συμπληρώνεται από τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε καθημερινή αλληλεπίδραση με το μαθητή και έχουν ολοκληρωμένη εικόνα των δεξιοτήτων και των αδυναμιών του.

Στα πλαίσια συνέντευξης που παραχωρούν στην κοινωνική λειτουργό δίνουν αναλυτικά στοιχεία για το κοινωνικό-αναπτυξιακό ιστορικό του παιδιού. Παράλληλα, στο μαθητή χορηγείται τεστ νοητικών ικανοτήτων από ψυχολόγο και αξιολογείται μαθησιακά από εκπαιδευτικό της βαθμίδας του, προκειμένου να καθοριστεί αρχικά το επίπεδο νοημοσύνης του παιδιού και να διαπιστωθούν το είδος και η ένταση των δυσκολιών του. Η γνωμάτευση, που αποτελεί εμπιστευτικό/απόρρητο έγγραφο, επιδίδεται στο σχολείο, αφού πρώτα έχουν ενημερωθεί οι γονείς για τις δυσκολίες του παιδιού, αλλά και για τις προτάσεις της διεπιστημονικής ομάδας, έχουν υπογράψει και έχουν παραλάβει το δικό τους αντίτυπο.


Μαρία Γκουγκούμη - Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου