ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΕΡΕΘΙΣΜΑ



Είναι σημαντικό να γίνει μια έκθεση και μια αυτοεκτίμηση με τον μαθητή ώστε να συμμετέχει στη θεραπεία. Ο μαθητής μπορεί να ανησυχεί για πολλά πράγματα όπως:
·         Έλλειψη φυσικών ικανοτήτων
·         Έλλειψη ανεξαρτησίας
·         Υψηλές ιατρικές δαπάνες
·         Έλλειψη ελέγχου

Όλα αυτά συμβάλουν στη διάθεση του ασθενή και των ανθρώπων που τον φροντίζουν (π.χ. αισθάνονται κατάθλιψη, θυμό κτλ). Ένας αρχικός στόχος της θεραπείας είναι να γνωρίζουμε τα συναισθήματα του ασθενή και να έχουμε μια θετική και παραγωγική σχέση μαζί του. Οι τεχνικές που ακολουθούν μπορούν να δοκιμαστούν στον ασθενή για την ανάπτυξη μιας
καλής και ανοιχτής επικοινωνίας.

Η τεχνική του αφοπλισμού (disarming)

Ψάξτε να βρείτε την αλήθεια σε αυτό που σας λέει ο μαθητής ή ο γονέας του, ακόμα κι αν αυτό σας φαίνεται ανακριβές. Η αποδοχή δε σημαίνει ότι συμφωνείτε.
Για παράδειγμα, ο μαθητής μπορεί να πει: «Εσύ δεν γνωρίζεις την κατάστασή μου, δεν είσαι καλός θεραπευτής».
Μια καλή απάντηση είναι :
«Αυτό είναι αλήθεια, δεν γνωρίζω τη συναισθηματική σου κατάσταση, αλλά μέσω της εκπαίδευσής μου και της δουλειάς μου με πολλούς ασθενείς που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση, έχω μια εμπειρία και κατανόηση. Μπορείς να με βοηθήσεις να μάθω περισσότερα». Όταν δίνετε μια τέτοια αφοπλιστική απάντηση, δείχνετε στον μαθητή ή τον γονιό ότι γνωρίζετε τα
συναισθήματα του.

Συναισθηματική κατανόηση
Έτσι δείχνετε στον μαθητή ότι καταλαβαίνετε πως νιώθει και τι σκέφτεται. Επικεντρωθείτε στα συναισθήματά του τα οποία τελικά θα οδηγήσουν σε ένα μεγαλύτερο δέσιμο μεταξύ σας.
Για παράδειγμα, αν ο μαθητής πει: «Δεν μπορώ να τα καταφέρω» εσείς πρέπει να απαντήσετε:
«Σε ακούω, είσαι απογοητευμένος και νιώθεις πως δεν μπορείς να προχωρήσεις».


Έρευνα
Έλεγχος για περισσότερες πληροφορίες ρωτώντας τι σκέφτεται και νιώθει ο μαθητής. Ψάξτε πέρα από τα αρνητικά σχόλια, την κακοκεφιά ή την απάθεια, την ανησυχία του μαθητή κάνοντας ευαίσθητες και στοχαστικές ερωτήσεις.
Για παράδειγμα, μπορείτε να ρωτήσετε: «Δεν δείχνεις πολύ
ενδιαφέρον σήμερα στις ασκήσεις σου, σου συμβαίνει κάτι;» ή
«Αισθάνομαι πως κάτι έχεις στο μυαλό σου σήμερα.».

Εκφράσεις με το «αισθάνομαι»
Η χρήση των προτάσεων αυτών είναι ένας καλός τρόπος για να αποφύγετε τις επιπλήξεις για το πώς σας επηρεάζει η δράση του μαθητή. Είναι σημαντικό να του λέτε τα συναισθήματά σας που έχετε σαν αποτέλεσμα της δράσης του ή των σχολίων του.
Μπορείτε να πείτε «Νιώθω αποθαρρυμένος, όταν επιλέγεις να μην δουλέψεις, επειδή βλέπω ότι έχεις τη δυνατότητα να αποκτήσεις περισσότερες ικανότητες».
Η καλύτερη οδηγία είναι να αρχίσετε την πρόταση με το «νιώθω» και να αποφεύγετε τις γλωσσικές επιπλήξεις οι οποίες ξεκινούν χαρακτηριστικά με το «Εσύ….»

Θετική ενίσχυση
Κάντε ένα πραγματικά θετικό σχόλιο στους μαθητές ακόμα κι αν δεν είστε ικανοποιημένος με την απόδοσή του. Αν δείτε κάτι θετικό, να το αναφέρετε. Για παράδειγμα, «Καλή βλεμματική επαφή ® είσαι τόσο προσεκτικός σήμερα», ή «Βλέπω πως πραγματικά προσπαθείς». Πρέπει να λέτε κάτι θετικό ακόμα και αν ο μαθητής δεν παρουσιάζει πρόοδο.
Να θυμάστε, ενώ βοηθάτε τον μαθητή με τις ασκήσεις του να του εξηγείτε πάντα τι είναι αυτό που κάνουν. Χρησιμοποιήστε θετικές εκφράσεις για να συνεχίσουν οι μαθητές να προσπαθούν για τους στόχους τους.
Μετά την ολοκλήρωση μιας άσκησης, πείτε π.χ. «Ωραία, τέλεια, αυτό είναι, καλή προσπάθεια!» ή «Περνάει ωραία η ώρα μαζί σου». Να είστε ειλικρινής.
Αποφύγετε αρνητικές εκφράσεις. Μη λέτε «Όχι, μην κάνεις την άσκηση έτσι». Αντί για κάτι τέτοιο μπορείτε να πείτε «Καλή προσπάθεια, ας το ξανακάνουμε με αυτόν τον τρόπο».
Να είστε σύντομος. Αντί να πείτε «Εντάξει τώρα μαθητή μου, θα ήθελα να σηκώσεις το αριστερό σου χέρι», μπορείτε να πείτε «Σήκω παρακαλώ το αριστερό σου χέρι. Ωραία. Μετά από αυτό θα δοκιμάσουμε….».

Οι μικρές προτάσεις είναι κατάλληλες και αποδοτικές, όταν δείχνουν ότι οι ασκήσεις γίνονται σωστά.




Μαρία Γκουγκούμη – Ψυχολόγος –Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου