Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΚΙΝΗΣΗΣ




Φωνήεντα

Από αρθρωτική άποψη, τα φωνήεντα είναι ίσως τα απλούστερα είδη ήχων που παράγονται και που διδάσκονται. Απαιτούν γενικά τις πολύ λιγότερο περίπλοκες ή ακαθόριστες ρυθμίσεις της γλώσσας, των χειλιών και της γνάθου από τους ήχους στις άλλες κατηγορίες. Επειδή οι περισσότεροι ασθενείς δοκιμάζουν τουλάχιστον κάποιο βαθμό παραγωγής φωνήεντος με άσκηση επιτυχίας, ανεξάρτητα από τις απαντήσεις τους σε όλες τις προηγούμενες θεραπείες λεκτικών υποσυστημάτων, είναι συχνά καλύτερο να αρχίσει η φωνητική υποκίνηση με τους ήχους φωνηέντων. Χρησιμεύοντας ως οι γέφυρες μεταξύ των συμφώνων στις λέξεις, τα φωνήεντα προσθέτουν τη δύναμη στο ακουστικό σήμα, που καθιστά την ομιλία ευδιάκριτη στις μεγάλες αποστάσεις.

Είναι πέρα από το πεδίο αυτού του άρθρου να αναφερθεί λεπτομερώς η ανατομία των διαφορετικών φωνηέντων. Αρκεί να πούμε ότι όλοι εκφράζονται και μερικοί είναι ταξινομημένοι όπως πρόσθιοι, άλλοι εξετάζονται πίσω και υπάρχει επίσης κεντρικά. Οι όροι όπως υψηλός, μέσος, χαμηλός,σε υπερένταση και χαλαρός χρησιμοποιούνται επίσης για να περιγράψουν αυτούς τους ήχους. Παραδείγματος χάριν το /i/ είναι υψηλό-πρόσθιο-με ένταση φωνήεν, ενώ το /a/ είναι χαμηλό-οπίσθιο-χαλαρό. Ανατομικές και φυσιολογικές περιγραφές επιτρέπουν ελαφρά διαφορετικές απόψεις αυτών των ίδιων ήχων. Για να παραχθεί το /i/ το μπροστινό μέρος της γλώσσας πρέπει να τοποθετηθεί με ένταση ψηλά στο στόμα. Το / a/  από την άλλη πλευρά, παράγεται όταν το πίσω μέρος της γλώσσας κρατιέται χαμηλά και χαλαρώνει μέσα στο στόμα. Οι δίφθογγοι δημιουργούνται με δύο φωνήεντα (ai, au. ju και σε μικρότερο βαθμό εi ou).

 Ας εξετάσουμε πως αυτοί οι ήχοι μπορούν να υπικινηθούν μεμονωμένα. Τελικά θα ασκηθούν διάφορα πλαίσια με τα σύμφωνα στόχους.Όταν ο ασθενής είναι έτοιμος να προχωρήσει σε αυτά τα επίπεδα, η καλύτερη προσέγγιση είναι συνήθως βαθμιαία, ξεκινώντας με συλλαβές φωνήεν-σύμφωνο ή σύμφωνο-φωνήεν και προχωρόντας προοδευτικά και διαδοχικά σε δισύλλαβες τρισύλλαβες και πολυσύλλαβες λέξεις στόχους όπως τα κριτήρια ικανοποιούνται κατά μήκος του τρόπου. Οι μέθοδοι πρότασης, φράσης και συνδεδεμένης χρήσης ομιλίας εισάγονται αντίστοιχα στα τελευταία στάδια του προγράμματος υποκίνησης ισόμετρα με τις απαντήσεις του ασθενή στα άλλα τμήματα της θεραπείας αρθρώσεων. Σημείωση:   Οι προτάσεις κατώτερα παρεκλλίνουν στο σχέδιο από όλες τις προηγούμενες ασκήσεις και μόνο μερικά από τα φωνήεντα θα εξεταστούν.Αυτές οι τεχνικές παρέχονται απλά για να επεξηγήσουν τους πιθανούς τρόπους για την παραγωγή των φωνηέντων σε εκείνους τους ασθενείς που είναι δυραρθρικοί και απρακτικοί και που είναι ανίκανοι να τα κάνουν αυτά χωρίς βοήθεια.Εάν τα αποτελέσματα αυτών των τεχνικών αποφέρουν τις κανονικές απαντήσεις, οι εύλογα καταληπτές προσεγγίσεις των στόχων, ή οι μόλις αποδεκτές αντισταθμιστικές παραγωγές, οι κλινικοί γιατροί μπορούν έπειτα να συγχωνεύσουν αυτούς τους πρόσφατα επίκτητους ήχους στη θεραπευτική αγωγή υποκίνησης συμφώνου. Πόσο καλύτερα να διασυνδεθούν αυτές οι τεχνικές υποκίνησης με τη γενική θεραπεία σχεδίου για έναν δεδομένο ασθενή μη προσανατολισμένο.


Διαβάστε κι άλλες Ασκήσεις Ενδυνάμωσης

Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου