Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

ΜΕΤΑΓΕΝΝΗΤΙΚΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ



Όταν ο τοκετός αποβεί αίσιος, πάλι οι κίνδυνοι που απειλούν την ομαλή σωματοψυχοδιανοητική ανάπτυξη του εμβρύου  είναι πολυποίκιλοι. Οι κίνδυνοι που είναι δυνατό να
προκαλέσουν νοητική αναπηρία προέρχονται από τους εξής παράγοντες:

v  ΕΝΔΟΚΡΙΝΙΚΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ

Γνωστός είναι ο ρόλος των ενδοκρινών αδένων στην ανάπτυξη και υγεία του ατόμου. Η καλή λειτουργία τους σημαίνει καλή ανάπτυξη και καλή υγεία του ατόμου, ενώ η κακή λειτουργία τους προκαλεί βλάβες και στα δύο. Τέτοια ενδοκρινική ανωμαλία, είναι η υπολειτουργία του θυρεοειδoύς αδένα, με συνέπεια τον κρετινισμό. Κατά την περίοδο της ανάπτυξης ο κρετινισμός προκαλεί βαριάς μορφής νοητική ανεπάρκεια. Η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη ιατρική αντιμετώπιση αυτής της ενδοκρινικής ανωμαλίας περιορίζουν τις ανεπιθύμητες συνέπειές της. Η συχνότητα αυτής της πάθησης είναι 1/20.000 και μειώνεται συνέχεια.

v  ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ

Οι μολυσματικές και οι άλλες ασθένειες που προκαλούν υψηλό πυρετό και προσβάλλουν άμεσα ή έμμεσα τον εγκέφαλο, αποτελούν σοβαρότατο κίνδυνο πρόκλησης νοητικής αναπηρίας. Οι απειλητικότερες από αυτές είναι:

ü  Η εγκεφαλίτιδα

Προκαλεί φλεγμονή του εγκεφάλου και εμφανίζεται πολλές φορές με επιδημική μορφή. Προκαλείται από έναν ειδικό ιό, εκδηλώνεται με πολλές μορφές και συχνά αποβαίνει θανατηφόρα. Οι υψηλοί πυρετοί πρέπει να προλαμβάνονται με κάθε τρόπο, πριν φθάσουν σε όρια επικινδυνότητες για τα εγκεφαλικά κύτταρα, αμέσως δε το παιδί να οδηγείται σε γιατρό.


ü  Η μηνιγγίτιδα

Η ασθένεια αυτή προκαλεί οξεία φλεγμονή των μηνίγγων και εκδηλώνεται με υψηλό πυρετό και εμετούς. Η διάγνωσή της διαπιστώνεται με εξέταση του εγκεφαλονωτιαίου υγρού, που λαμβάνεται με παρακέντηση. Έχει πολλές μορφές και συχνά γίνεται επιδημική ασθένεια.

Από τις παραπάνω ασθένειες, καθώς και από την πολιομυελίτιδα, την ιλαρά, τον τύφο, την παρωτίτιδα κ.λ.π., προστατεύεται η παιδική ηλικία με το γενικό μέτρο του προληπτικού εμβολιασμού, που είναι υποχρεωτικός. Γενικά κατά την παιδική ηλικία, κυρίως κατά τα πρώτα έτη, απαιτείται συνεχής επαγρύπνηση και συστηματική παρακολούθηση της υγείας του παιδιού από τους γονείς και τον οικογενειακό παιδίατρο.



v  Τα τραύματα

Πριν σημειώσει τα πρώτα του βήματα το παιδί αναπτύσσει μία καταπληκτική κινητικότητα, που αποτελεί και τη βασικότερη λειτουργική προϋπόθεση για τη φυσιολογική σωματοψυχοδιανοητική του ανάπτυξη. Με τα πρώτα του βήματα αυτή η κινητικότητα δε γνωρίζει όρια. Για κανένα λόγο δεν πρέπει να περιορίζεται και να καταστέλλεται η κινητικότητα του παιδιού. Αντίθετα, πρέπει το παιδί να διευκολύνεται και να ενθαρρύνεται μέσα στο χώρο του σπιτιού για την ανάπτυξη της κινητικότητάς του με κάθε τρόπο.

    Η λειτουργικότητα του χώρου πρέπει να είναι τέτοια ώστε να δίνεται προτεραιότητα στη δυνατότητα να ικανοποιεί το παιδί όσο είναι δυνατό τις ανάγκες του για ελεύθερη κίνηση.

Παράλληλα πρέπει όμως να λαμβάνονται με κάθε επιμέλεια όλα τα προστατευτικά μέτρα για την αποφυγή τραυματισμών του παιδιού από πτώσεις και οποιαδήποτε άλλη αιτία. Οι τραυματισμοί στο κεφάλι είναι δυνατό να προκαλέσουν μόνιμες βλάβες στα εγκεφαλικά κύτταρα με συνέπεια τη νοητική αναπηρία. Όσο ακίνδυνες κι αν φαίνονται από πρώτη άποψη οι κρανιακές κακώσεις από πτώσεις και χτυπήματα, πρέπει το παιδί να υποβάλλεται σε ιατρική εξέταση αμέσως, για να μην τυχόν μείνει απαρατήρητη καμία βλάβη στα εγκεφαλικά κύτταρα. Η έγκαιρη διαπίστωση τέτοιας βλάβης, μπορεί να προλάβει δυσάρεστες συνέπειες για τη νοητική ανάπτυξη του παιδιού.


v  ΟΙ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΕΙΣ

Οι τροφικές δηλητηριάσεις και οι δηλητηριάσεις από χημικές ουσίες αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για την υγεία του παιδιού και την ομαλή νοητική του ανάπτυξη. Πρέπει λοιπόν να προστατεύεται το παιδί με κάθε επιμέλεια και σχολαστικότητα από τέτοιους κινδύνους. Ποτέ να μην αφήνουν οι γονείς φιαλίδια και κουτάκια με φάρμακα σε προσιτά στο παιδί μέρη. Κινδυνεύει ακόμα και η ζωή του, γιατί η περιέργειά του να τα δοκιμάζει όλα με το στόμα είναι ακατανίκητη.

v  Η ΚΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ο γοργός ρυθμός ανάπτυξης του σώματος και των νοητικών δυνάμεων του παιδιού, επιβάλλουν την ανάγκη της επαρκούς και κατάλληλης διατροφής του. Πρέπει οι τροφές να περιέχουν όλα τα συστατικά που χρειάζεται ο αναπτυσσόμενος οργανισμός, σε κατάλληλη ποσότητα και ποιότητα. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει το διαιτολόγιο του παιδιού να καθορίζεται από παιδίατρο. Ο υποσιτισμός έχει καταστρεπτικές επιπτώσεις στην ομαλή σωματοψυχοδιανοητική εξέλιξη του ατόμου.

v  ΒΛΑΒΕΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ
Η καλή λειτουργία των αισθητηρίων οργάνων αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση της ομαλής νοητικής εξέλιξης του ατόμου. Χωρίς τις αισθήσεις, θα ήταν αδύνατη κάθε μορφή επικοινωνίας του ατόμου με το εξωτερικό περιβάλλον του. Όλα τα ψυχογόνα και πνευματογόνα εξωτερικά ερεθίσματα προσλαμβάνονται μέσω των αισθητηριακών λειτουργιών, για να μεταβιβαστούν στη συνέχεια στον εγκέφαλο, όπου αναλύονται και ερμηνεύονται, σημασιοδοτούνται και εσωτερικοποιούνται. Επομένως η κακή λειτουργία και οι σοβαρές βλάβες των αισθήσεων (κυρίως όρασης και ακοής), εμποδίζουν την ομαλή νοητική εξέλιξη του ατόμου σε βαθμό ανάλογο της αποστέρησης των εξωτερικών ερεθισμάτων. Στις μικρές ηλικίες τυχόν βλάβες και ελαττωματική λειτουργία της όρασης και της ακοής δε γίνονται εύκολα αντιληπτές από το περιβάλλον του παιδιού. Γι’ αυτό το λόγο επιβάλλεται η περιοδική παρακολούθηση του παιδιού από οφθαλμίατρο και ωτορινολαρυγγολόγο. Η έγκαιρη διαπίστωση τέτοιων ανωμαλιών και ασθενειών καθιστά αποτελεσματικότερη τη διόρθωση και τη θεραπεία τους.



  
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου